Maria CICIOS
Profesoară – Liceul Teoretic ”Eugen Pora”, Cluj-Napoca
”Limba modelează felul în care gândim şi determină lucrurile la care ne putem gândi.” – Benjamin Lee Whorf, lingvist american
Cunoaşterea cel puţin a unei limbi străine a devenit în ultimul timp o necesitate sau mai bine zis o normalitate. Noi oamenii suntem însetați de cunoaştere. Important este să găsim o metodă de comunicare comună pentru a ne înţelege. O limbă străină cunoscută ne poate fi utilă în multe situaţii. O limbă străină în plus înseamnă o uşă deschisă în plus către noi orizonturi.
Societatea multiculturală actuală aşează cunoaşterea limbilor străine în centrul reţelei sale educaţionale, mai mult, o desemnează drept dimensiune direct responsabilă de integrarea socială a individului şi de succesul său profesional.
Odată cu dezvoltarea științei, tehnologiei și a globalizării economiei mondiale, comunicarea dintre diferitele culturi a devenit mai aproape și mai frecventă.
Oamenii din diferite culturi își trăiesc viața într-o rețea internațională care comunică între ei în cultură, politică, artă și pentru a încuraja empatia și înțelegerea, profesorii trebuie să prezinte elevilor o imagine reală sau o reprezentare a unei alte culturi și limbi, implicit, să prezinte importanța studierii unei limbi străine. Acest lucru se va realiza numai dacă conștientizarea culturală este inițiată în sala de clasă și subliniază fiecare activitate lingvistică.
Printre motivele pentru care învățarea unei limbi străine este o decizie înțeleaptă se regăsesc:
- posibilitatea de a citi cărți prin care să te cultivi și nu sunt disponibile în limba natală;
- se pot urmări filme în limba învățată fără a avea nevoie de subtitrare în limba română;
- se poate studia istoria țării a carei limbi se studiază;
- crește nivelul de a întelege o altă cultură, poporul a cărui limbă se învață.
Publicarea de documente în limbi străine pe Internet implică nu numai o bună cunoaştere a calculatorului, a programelor specifice unei astfel de activităţi, ci şi o bună cunoaştere a unei limbi străine. Se poate avea în vedere redactarea unei pagini personale în care elevul să se prezinte, să-şi descrie realizările în plan intelectual şi profesional, domeniile de interes, proiectele. Rolul profesorului este de a-l învăţa pe student tehnicile de structurare, redactare şi prezentare personală în limbă străină. Elevii vor putea să-şi perfecţioneze cunoştinţele de exprimare scrisă în limbă străină prin redactarea unui proiect.